Sådan opnår du en sundere livsstil

Sådan opnår du en sundere livsstil

Sponsoreret indhold

Det er januar måned og det er nu alle nytårsforsættene skal indfries. Mange går med et ønske om at leve et sundere liv. Dyrke motion, komme i form, spise sundere, tabe sig, kvitte smøger eller alkohol. Hvis du skal indfri dit nytårsfortsæt om at opnå en sundere livsstil er der en række ting du bliver nødt ændre i dit liv. Det handler i høj grad om vaner, disciplin og vedholdenhed. Læs videre for at få de bedste tips til at opnå en sundere livsstil i dag.

Få en god søvn

Start med de helt basale ting i dit liv, hvor du kan lave små justeringer som generelt giver et godt velbefindende, mere energi og dermed bedre forudsætninger for at kunne opnå en sundere livsstil. Søvn er vigtigere end mange folk går og tror. Det er først og fremmest vigtigt at få den søvn man skal have. Folks søvnbehov er forskelligt men det anbefales at man som udgangspunkt får 7-8 timers søvn hver nat. Derudover er søvnkvaliteten vigtig. For at opnå god søvnkvalitet er det vigtigt du går i seng og står op samme tid hver dag, samt sover i et helt mørkt og stille rum med en temperatur på et sted mellem 18-20 grader.

Spis sundt og varieret

Dette punkt kommer nok ikke som nogen overraskelse, men alligevel er det her de fleste fejler når det kommer til at leve en sund livsstil. Den mad du indtager er selvsagt utrolig vigtig for dit helbred og generelle sundhed. Først og fremmest skal du spise varieret. Vi har brug for mere end 40 forskellige næringsstoffer og med en for ensartet kost får man langt fra alt den næring man har behov for. Så varier din kost fra dag til dag og uge til uge, både morgen, middag og aften. Derudover er det selvfølgelig vigtigt at du får nok frugt og grønt og samtidig får nogle gode fedtstoffer fra ting som fisk og nødder. Generelt mere vegetabilsk fedt og mindre animalsk fedt. Derudover bør du indtage mindre salt og sukker.

Daglig motion

Motion er vigtigt for en sundere livsstil. Du behøver ikke træne eller dyrke fitness hver dag, men du skal sørge for, at få rørt dig hver dag. Hvad end det er en rask gåtur på en halv time, en cykeltur, morgengymnastik, yoga eller andet. Det anbefales at få pulsen op minimum 30 minutter hver dag. Du kan eksempelvis strukturere din uge således du træner 2 gange om ugen i fitness, løbetræner 2 gange om ugen, og går en tur i rask trav de resterende 3 dage om ugen. Kunne du tænke dig hjælp til at få din daglige motion og få råd og vejledning til hvordan du kan komme i form og få en sundere livsstil, så kan du hyre en personlig træner.

Får nok at drikke

Får du nok at drikke i løbet af en dag? De færreste gør. Et voksent menneske skal have minimum halvanden liter væske om dagen og gerne mere hvis det er varmt udenfor eller man dyrker motion i løbet af dagen. Vand er naturligvis det bedste at drikke, men du kan også supplere med ting som juice, te, mælk og øvrige ting. At holde sig hydreret henover en dag er vigtigere for vores helbred end man lige skulle tro. Det bidrager til sundhedsfremmende fordele som at regulere kropstemperaturen, hjælpe på fordøjelsen, skylle affaldsstoffer ud af kroppen, hjælper til øget performance under fysisk aktivitet og meget mere.

Comments are closed.